Tréningek és kompetenciafejlesztés

2021.11.15 12:31

A hatékonyságot, eredményességet növelő képzési terveket, avagy a külső - belső tréningek kiválasztását a munkaköri értékelések, vállalati stratégiai célok, kompetencia-térképek, munkaköri leírások ... tisztázása során, és a tapasztalatok figyelembe vételébel célirányosan lehet megvalósítani.

"A haladás mindig kockázattal jár. Nem lehet úszni is meg száraznak is maradni egyszerre."

Frederick B. Wilcox

A képzési paletta széles és a jól felmért vállalatti - egyéni igények határozzák meg milyen tréninget válasszon a cég. A hatékonyság és a beválás érdekében érdemes pontosítani mi a célunk a tréninggel, hogyan kívánjuk ezzel a vállalati és egyéni érdekeket közelebb hozni egymáshoz. A választást komoly tervező munka előzi meg, melyekben a vezetői interjúk, a teljesítményértékelő beszélgetések, a tesztezések (PXTeszt, DISC...) és a humán-kontrolling is szerepet játszik, például képzésmegterülés-számításokkal.

A tréning szükségességének felmérése során a dolgozói igényeket is szükséges figyelembe venni, amit egy dolgozói kérdőíves felméréssel oldhatunk meg. A jó döntés meghozását megkönnyíti az alapos kutatói munka a képzőszervekről és képzéseikről, az  árajánlat kérése, a riportálás és a prezentációkészítése - bemutatása a vezetők számára. A rossz választással viszont az ellenkezőjét érhetjük el, és felesleges pazarlást eredményezhetnek cégünknek. Cél, hogy a képzésekkel növelhető legyen a munkavállalók motivációja, kompetenciája a feladatok elvégzésére, mely növeli a céges érdekek érvényesülését a piacokon.

A döntést tehát csak megfontoltan tegyünk. Alábbiakban felsorolok néhány most népszerű tréninget, melyek növelhetik a céges eredményeket:

  1. vezetői készségfejlesztés: vezetői kommunikáció - teljesítményértékelés - delegálás
  2. kommunikáció: általános kommunikáció, testbeszéd, asszertivitás, konfliktuskezelés, tárgyalástechnika, prezentáció
  3. coaching: bussines, life, art...
  4. problémamegoldás
  5. konfliktuskezelés
  6. célkitűzés
  7. időgazdálkodás
  8. csapatépítés
  9. outdoor programok
  10. projektmenedzsment
  11. ügyfél és partnerkapcsolatok
  12. értékesítés
  13. ügyfélszolgálat
  14. panaszkezelés
  15. változásmenedzsment
  16. train the trainer / trénerképzés
  17. home office meetingek moderálása
  18. generációs együttműködések

A tréningek palettája széles, mint ahogy a tréningcégek minőségi munkája között is óriási a szakadék, ezért jól átgondolt stratégiát és képzési tervet szükséges készíteni, melyet a kutató munka erősít meg. A tréningek célja, tematikája, didaktikája, a tréner személye és tapasztalata jól meghatározza annak eredményességét. Érdemes ezért komoly háttér információt gyűjteni, elemezni és egyeztetni a vezetőkkel, az érintett dolgozókkal, mert a jól megválasztott tréningek versenyképessé teszik a vállalatokat, a piacon és növelik a profitot.

Megállapítható tehát, hogy a vállalati képzések a motiváció szolgálatában eredményesen szerepelnek. Hatásuk egyedül álló módon erősíti a külső - belső motivációt, ugyanis a jól eltalált, egyéni igényeket is kielégítő képzés növeli a feladatok elvégzésének hatékonyságát, vagyis minőségét, gyorsaságát és felelősségét. A személyes fejlődés és a karrierépítés lehetősége ösztönzőleg hat, elősegíti a kompetens munkavégzést. Az intraperszonális, egyénen belüli viszonyokat, az ego fenntartását és a szuper ego teljesülését szolgálhatja az egyéni érdekek érvényesülése. Csökkenti a feszültséget, a stressz helyzetet és elősegíti a konfrontációs szituációk kezelését, így támogatva az interperszonális viszonyok alakulását.

És végül az utánkövetés, mely zár/hatja a képzési folyamatot...mert az „Egy igazi hatásvizsgálat: figyelembe veszi a résztvevők benyomásait, az egyéni tanulás mértékét, a viselkedésváltozást a munkahelyen és a szervezet számára hozott hasznot vizsgálja” (2000, Klein Sándor)

A tréningek validitása azt mutatja, hogy azt a hatást érték el a tréninggel, amit vártak tőle. A tréningeket követő dolgozói elégedettségi felmérések sok esetben jól mutatják, hogy elérték a célt, vagy sem, valamint a tréninget követően megfigyelt teljesítmény, magatartás vagy amilyen kompetenciát fejleszteni kívántak változott– e!

„Az emberek nem változnak túl sokat. Nem érdemes időt vesztegetni arra, hogy pótoljuk, ami hiányzik, Próbáljuk inkább kihozni belőlük azt, ami bennük van! Azt is épp elég nehéz.” -

Buckingham és Coffman  (2000, Klein Sándor)

Vissza