Teljesítményértékelés és hatásai
2021.11.26 10:25A teljesítmény minden szervezet versenyképességének alapja. Célszerű ezért szem előtt tartani a munkatársi - vezetői teljesítményt és egy komplex rendszert kialakítani a hatékonyságuk növelése érdekében. A vertikális és horizontális szintek preferenciáink figyelembe vétele determinálja az egyéni és szervezeti motivációkat, melyek együttese jelenti a közös teljesítményt.
A szervezet élettartama
A teljesítményértékelési, ösztönzési és javadalmazási rendszer egymást támogatva növelik a szervezet működésének élettartalmát, ezért érdemes minden részletet kidolgozni és azt megfelelően kommunikálni.
Lényeges a teljesítményértékelési rendszer tervezésénél a vállalat stratégiai céljait alapul venni és meghatározni a irányelveket:
„Milyen célra használjuk az értékelést?
Mit értékeljünk? Mit tekintsünk teljesítménynek?
Hogyan, milyen technikával értékeljünk?
Kik az érintettek?
Hogyan kommunikáljuk az értékelést?" (2007, Farkas-Karoliny-lászló-Poór)
A fenti kérdésekre a válaszok repertoárja széles lehet, igazából a szervezet igényei, lehetőségei szabhatnak csak határt.
- a teljesítményértékelés célja lehet a tudatos személyzetfejlesztés, karriertervezés, a vezető és a beosztott közötti együttműködés fejlesztése, a kiemelt célok fejlesztése, a hatékony motiválás, a teljesítményelvű díjazás, a megalapozott minősítés, a korszerű szervezetépítés alapjául szolgáló munkaköri értékelés.
- A MIT? értékeljünk kérdésre a válasz nem egyszerű, hiszen először a teljesítmény definiálást szükséges megtenni a vállalat adottságai alapján.
Értékelő módszerek
A teljesítmény minden szervezetnél mást jelent, függ a profiltól, a piaci szegmenstől, melyben működik, a vállalati céloktól, a szervezeti kultúrától, ezért nem egyszerű egységesen mindenhol működő teljesítményértékelő rendszert kiépíteni. Az adaptálás nem működőképes megoldás, az egyediségre, a kreativitásra, az innovációra és a szervezet külső-belső hatékonyságának növelésére kell törekedni.
Nézzünk néhány validensnek tekinthető mérési metodikát, melyek támogatják az egyedi teljesítményértékelő rendszer kialakítását:
- CheckPoint 360 fokos rendszer célja, hogy olyan emberek (csoportok) visszajelzései alapján értékelje a vezetőket, akiknek lehetőségük nyílik munka közben megfigyelni őket
- Tesztek: pl: ProfileXT a teljesítmény és a hatékonyság növeléséhez
- Kérdőívek - pl: munkavállalói elégedettségi felmérés
- Értékelő interjú
- Értékelő megbeszélés
- „Az egyéneket értékelő technikák: osztályozó, értékelő skálák, munkanorma, kötetlen formájú jelentés (esszé), a kritikus esetek módszere, magatartásformákkal jellemzett osztályozó skála (MJS), magatartás-megfigyelő skála (MMS), célközpontos vezetés (MbO), és a több személyt egyidejűleg értékelő módszerek: rangsorolás, kényszerített szétosztás.” (2007, Farkas-Karoliny-lászló-Poór)
A 360 fokos értékelés előnye, hogy:
- különböző megfigyelői csoportoktól származó információkat tudunk összegezni;
- egyszerre ismerhetjük meg a személyi és szervezeti szintű teljesítményfejlesztés irányvonalait,
- karrier- és fejlesztési célok válnak láthatóvá;
- megfogalmazódnak a továbbképzésekre, tréningen való részvételre való igények
- diszkrimináció elkerülhető, amennyiben külső ügyfeleket, partnereket is bevonunk a vizsgálatba, javulás várható az ügyfélszolgálat munkájában;
Lényeg a minél több oldalról gyűjtött információ megfelelő kommunikálása - a feldolgozásban alkalmazott *feedback alkalmazása a tudatosítás végett, szükség szerint **SWOT analazísben való alkalmazása.
Disszemináció - eredménykommunikáció
Végül a rendszer kommunikálása *horizontálisan és *vertikálisan is meghatározza, hogy kialakuljon az *internalizáció (belsővé tétel). Maga a teljesítményértékelő beszélgetés szintén ehhez a kommunikációhoz tartozik, melynek megtervezése és lebonyolítása komoly feladat, de hatékonyságnövelő eszközként megállja a helyét.
Az értékelő beszélgetés során a következő szempontokat szükséges szem előtt tartani:
- fejlesztő jellegűnek kell lennie
- a jövőorientáltság feltételezése
- az értékelő beszélgetés időpontját érdemes legalább két nappal előre egyeztetni
- a feszültség oldása, kellemes, bizalmas hangulat kialakítása
- megfelelő körülmények kialakítása
- az értékelő mondja el az értékelő beszélgetés célját és foglalja össze az értékelés menetét, fő mozzanatait
- hagyjuk először az értékeltet beszélni
- célszerű a pozitív elemekkel indítani, és lehetőleg csak utána kerüljenek szóba a tevékenység negatív oldalai
- kerülni kell az értékelt személyiségének a bírálatát
- az értékelő használjon "Én-üzeneteket
- az értékékelő használjon nyitott (kifejtendő) kérdéseket
- figyelni kell az értékelő és az értékelt személy testbeszédére, szemkontaktusára
- pontos feladatrendszert kell kialakítani,
„Tapasztalatok szerint a legáltalánosabb hibák:
· a szubjektív elemek nagyobb helyet kapnak az értékelés során, mint a tényleges teljesítmény,
· a kollegák közötti szimpátia vagy antipátia tükröződhet vissza az értékelésben - az értékelő rendszer nem megfelelő módon kérdez rá a teljesítményre, vagy esetleg lényegtelenebb eredményekre fekteti a hangsúlyt,
· a menedzsment hozzáállása az értékelő rendszerhez nem megfelelő, nem tulajdonítanak neki nagy jelentőséget, vagy épp ellenkezőleg túl szigorúan veszik,
· csak az anyagi növekedéssel kapcsolatos eredményeket tartja számon, nem veszi figyelembe a vállalatot népszerűsítő, vagy sikereit gazdagító hozzáadott értékekkel bíró teljesítményt.”
https://www.hrportal.hu/hr/az-ertekelo-beszelgetes-lebonyolitasa-20080625.html
Az ösztönzési rendszer hatékony eszköze lehet a teljesítményértékelő beszélgetés, mivel információval szolgál a dolgozóról, és annak céljairól, érzéseiről. Az értékelő személlyel megtalálhatják a közös fejlődési pontokat és motivációs elemeket.
„TÉR” a köz- és versenyszférában
A közszféra és a versenyszféra teljességben eltérő rendszerben működik, mivel a feléjük irányuló elvárások is egészen különbözőek.
A társadalmi, gazdasági és politikai célok vegyesen jelennek meg mindkét területen. A közszférában erősebb a politikai és társadalmi irányultság, viszont a versenyszféra a gazdasági tényezőket hangsúlyozza. Kiindulva a differenciális tényezőktől, eltérően értelmezhető a teljesítmény, mint olyan, ami erőforrásként, tőkeként *manifesztálódik a közintézményeknél és a cégeknél.
A versenyszférában a profit termelés áll az első helyen és érdekében, olyan technikákat alkalmaznak, melyek a teljes körű információszerzést segítik. Például a **kvalitatív technikák: a fókuszcsoportos interjú a társosztályok egy-egy munkavállalójával, vagy egyéni interjú, és *kvanitatív technikákat osztályozó értékelő skálák.
A versenyszférában a sikeres értékelő rendszer feltételei megteremtik a lehetőséget a profitnövelésére és a *diverzfikációra:
A feltételek a következők:
- „A célokat szervezeti és egyéni szinten tisztázni kell.
- A vezetőségnek elkötelezettnek kell lennie a rendszer működtetésében.
- Az értékelési kritériumokat el kell fogadni és fogadtatni.
- A teljesítményértékelés folyamatát meg kell tanítani, be kell tréningeztetni a munkavállalók széles körével.
- A rendszert minimális adminisztrációval kell működtetni.
- Rendszeres időközönként nyomon kell követni a folyamatot.”
https://www.hrportal.hu/index.phtml?page=article&id=72350
Summa
A közszférában kissé más a helyzet, humánmemendzsment rendszerére alapvetően jellemzőek: a vezetői kompetenciák - a vertikális és horizontális kommunikáció - a folyamat- és rendszermenedzsment hiányosságai. A pozitív változáshoz, a teljesítmény növeléséhez, a hatékonyság manifesztálódásához szükséges egy teljes körű menedzsment szemlélet kialakítása és elfogadtatása, melyben megjelenik a szervezeti célok egyeztetése az egyéni kompetenciákkal, a módszertanilag egységes munkaköri leírások megszerkesztése - aktualizálása, a vezetők továbbképzése és az egyenesen arányos, értékeléstől függő díjazás megvalósítása. A rendszer átalakításához a versenyszféra módszerei, a munkáltatói intézkedések kötődése (fejlődési lehetőségek, karrier- és életút, korrekt-versenyszerű díjazás) az egyéni teljesítményhez való kialakítása, és a teljesítményorientált szervezeti kultúra megteremtése szükséges, mely folyamat elindult, viszont további akciókat igényel.
A mérhetőség, értékelhetőség, az egységesség, a számon kérhetőség alapelveinek érvényesülése az, ami a versenyszférában nagyrészt érvényesül, és melyeket a közszférának fókuszba kell helyeznie.
Természetesen nem hagyhajtuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy nincsenek "tiszta" modellek, vagyis NE generalizáljunk, mert vannak olyan közintézmények, ahol igenis versenyszerűen működik a TÉR és sajnos vannak olyan piaci cégek, ahol nagyon kezdetleges, és inkább demotiváló a TÉR jelenléte a szervezeten belül.
- swot analízis: elemző módszer, mely az erősséget, gyengeségeket, lehetőségeket, veszélyeket vizsgálja a társadalom különböző színterein
- feedback: visszacsatolás
- Horizontális: vízszintes
- Vertikális: függőlges
- internalizáció: (pszichológiai fogalom) belsővé tétel
- kvalitatív: minőségikvantitítív: mennyiségi
- diverzifikáció: kockázat csökkentésére irányuló magatartás a portfólió (értékpapírok, vállalati üzletágak) bővítése által
———
Vissza