A szervezeti lojalitás, mint versenyelőny

2016.02.22 13:44

A szervezetfejlesztés az a folyamat, mely a vállalat életképességének és hatékonyságának érdekében szolgája a szervezet minden csoportját. Gondolok itt az operatív mag, a technostruktúra, a középvonal vezetői, a támogató törzskar és a stratégiai csúcs embereire. Lényegi feladata a dolgozók érzelmi motiválása, melyen belül a lojalitás kialakítása az egyik legfontosabb szervezeti feladat.

 

Nehéz megfogalmazni mit jelent a szervezeti lojalitás, hiszen az egyéni érdekek és szervezeti érdekek különbözhetnek egymástól, ezért a közös pontok megtalálása komoly tervező – szervezőmunkát igényel. Kutató és elemző műveletekkel (kérdőívek, 180 vagy 360 fokos vizsgálat, értékelő beszélgetések...) megtalálhatók a dolgozói igények és összeegyeztethetők a vállalati stratégiákkal. A kivitelezés sikertelenségét viszont az okozhatja, ha a cégvezetés nem ismeri fel a lojalitás jelentőségét a vállalaton belül, és nem figyel a munkatársaiban és közöttük zajló feszültségekre.

A mai munkaerőpiacon kiemelkedő szerepe van a munkaerő megtartásának, hiszen erősen megérzi a szervezet "zsebe", ha folyamatosan cserélődnek a munkatársak. „A lojalitás meghatározása „méltányos, igazságos, becsületes, egyenes” (https://www.idegen-szavak.hu/keres/lojalit%C3%A1s

A lojalitás fejlesztésének eszköztára széles, mert bizony lehet, és kell is fejleszteni az érzést, mely a méltányosság, igazságosság, becsületesség és egyenes viselkedést szorgalmazzák, minden szervezeti szinten. Ismerjük, ugye a mondást, miszerint "a fejétől büdösödik a hal".

A lojalitás fokozására, jó eszközök lehetnek: a családi napok (Borg Warner), a közös éves ünnepek megülése (TeleCom karácsonyok), a vállalati bölcsődék, óvodák, iskolakezdési támogatások, céges bálok (Opera Bál), és egyéb cafeteria elemek… határokat csak a HR-es kollegák kreativitása, naés a cég vezetői szemlélete és büdzséje szabhat. Természetesen az egyéni igények feltérképezése után lehet igazán tudni mit célszerű tervezni és megvalósítani.

Egy másik elképzelés szerint a családbarát munkahelyek megteremtése, egyenes utat jelenhetnek a lojalitás kialakításához, mert a szocializáció első színhelyét jelentő család megtartása, kohéziója mindenki számára fontos. A családi élet tolerálása vállalati szinten, például bölcsőde megépítése a munkahelyen, részmunkaidős munkakörök kidolgozása, családbarát események szervezése ... komoly munkaerőt vonzhat a cégekhez, támogatva ezzel a kiscsaládos nők visszatérését. Továbbá a hátrányos helyzetben "tett" kismamákat csábíthat magához a vállalat, megszerezve ezzel hosszútávú lojalitásukat. A munkaerőpiacon értékes párhuzamot mutat: szeretjük a gyermekedet, gyere hozzánk dolgozni szemlélet, mert Mi vigyázzunk rá, szeretjük Őt, míg Te nálunk alkalmazod, fejleszted tudásod - tapasztalatod.

 

Egy gy másik megközelítés szerint a fogyatékos barát és más társadalmi felelősségvállalást támogató munkahelyek is növelik a szervezet munkatársi (egyéni)  és társadalmi értékét, lojalitását. Érdemes nagy hangsúlyt helyezni a diszkriminációs-mentes munkakörök, munkalégkör - munkamorál, munkatársi - vezetői kommunikációra, mert óriási vonzerőt jelent a munkaerőpiacon ezen értékeket képviselő szervezetek számára.

 

Egy szó, mint száz... KONKLÚZIÓ: A lojalitás kialakítása és fejlesztése a munkavállalói körökben - legyen az szellemi vagy fizikai munkaerő, vezetői vagy alkalmazotti -   a szervezetek egyik legnagyobb feladata, amennyiben nem akar percről-percre újabb munkatársakat toborozni - betanítani - mentorálni. Óriási költségmegtakarítás a cégek számára, ha a meglévő dolgozók megtartására - képzésére - fejlesztésére - motiválására költ és nem toboroz - toboroz és toboroz....!

 

 

 

Vissza