Mi leszek, ha NAGY leszek - MÉRNÖK 1. RÉSZ

2015.12.06 14:20

A gyereket be kell vezetni ebbe a mai világba, igen, fel kell készíteni, hogy tájékozódni és élni tudjon benne, hogy érdekeit felismerje és érvényesíteni tudja. De súlyos - a társadalom jövőbeli lehetőségeit is romboló - tévedésnek tartom azt a közkeletű felfogást, hogy a tanításnak, a tanulásnak - az iskolázásnak - a gyereket a társadalom (vagy kisebb közösségei) politikai, gazdasági vagy egyéb elvárásaihoz kell idomítania, szabnia, megfaragnia.

Vekerdy Tamás

   

    A mérnök szakemberek hiánya erősen meghatározza a magyar gazdasági lendületet!

    A helyzeten sajnos az sem segít, hogy magas fizetéssel kecsegtetik a fiatalok. Az okok a MÉRNÖK szakma bemutatásának hiányosságaiból fakadnak, vagyis a pályaválasztás előtt állók nem ismerik a MÉRNÖK szakmát, nem ismerik saját kompetenciáikat, nem tudják magukban felfedezni azokat a képességeket, melyek a mérnökséghez szükségesek. Ez egy óriási feladat, mindenkinek – a pályaválasztóknak, a szülőknek, a tanároknak, a tanácsadóknak, a képző intézményeknek, a munkáltatóknak, az egész országnak… Cikksorozatommal ezt az ŰR-t igyekszem betölteni, egységes képet mutatva a MÉRNÖK szakmáról.

 

    Hogy kezdjük?

A pénz, mint tudjuk nem egy igazán motiváló eszköz, és pozitív hatása csak átmeneti. A pénz, és az egyéb anyagi természetű juttatások, egészen egyszerűen nem lehetnek a MÉRNÖK szakma választásának motivátorai. Ezt a folyamatot mélyebben kell elkezdeni, leásni egészen a probléma gyökeréig.

A kíváncsiság az egyik legerősebb drive, ezért szerintem ezt a drive-ot szükséges „meglovagolni”. A felfedezés élménye egyéni és csoportos formában nagyon fontos, és ehhez nem szükséges az iskola. Szülőként óriási felelősséggel lehet ezt a tényt felismerni és lehetőséget adni gyermekünknek, hogy betekinthessen a fizika, a matematika rejtett, ám de izgalmas világába. A felfedezés élménye, az AHA élmény megjelenése és ismétlődése, a kíváncsiság folyamatos jelenléte segíti azt, hogy gyermekeinkben elvessük a magot a MÉRNÖK szakma megismerésére és „kitanulására.”

  

    Kinek passzol a szakma?

    Passzol, nem passzol?!?

A helyes önismeret, a környezet megerősítése, a képességek birtoklása, a kitartás és szorgalom, a tények felismerése és elfogadása, mind-mind szükségesek ahhoz, hogy megtudjuk ítélni: Kinek passzol vagy nem passzol a MÉRNÖK szakma!

A másik, lényeges tény, hogy a mai világban semmi sincs kőbe vésve!

Az életünk során számtalanszor lehet vagy SZÜKSÉGES pályát módosítani. Ez a MÉRNÖK szakmára is igaz. Persze most mondhatnák, hogy mérnöknek nem lehet 40 évesen tanulni.

Miért nem?

Ha adott egy passzoló alapszakma, mondjuk: matematika tanár - és azt már tudjuk ez a szakma nem piacképes avagy ÉLETKÉPES, viszont TANÁRNAK LENNI KIVÁLÓSÁG, de megélni belőle nem lehet -, akkor szerintem, bátran és a lehető legnagyobb lelkesedéssel vesse bele magát a leendő MÁRNÖK a TANULÁSBA!

No persze, ha sofőr az illető és erről a lépcsőről szeretne mérnöknek előlépni, jóval nehezebb az út, de nem kivitelezhetetlen. Sajnos, az a baj, hogy Magyarországon nem jellemző a változtatásra hajlamos attitűd, inkább a kényelmes komfortzónán belüli jelenlét a mérvadó, tisztelet a kivételnek.

Aki hisz magában és tesz is magáért!

Itt szintén a nevelésben van az igazi probléma, mert VALLJUK BE, a magyarokban nincs elvetve az a „fene” NAGY „ÖNBIZALOM MAG”, mint mondjuk a büszke és tettre kész amerikaiakban. Fel annyi tudással, de dupla, tripla akkora önbizalommal megváltják az egész világot! 

 

A következő részben az alapképzésben megszerezhető MÉRNÖK szakokról fogok írni , addig is az ÉLET LEGYEN VELETEK!

 

Vissza